fbpx

Prawidłowy montaż samochodowych zbiorników LPG

0 Comments

Zbiornik gazu jest to element instalacji LPG, który służy do magazynowania paliwa w stanie ciekłym. W razie wypadku działają na niego bardzo duże siły bezwładności, dlatego jego prawidłowy montaż jest bardzo ważny.

Wymogi prawne

Zgodnie z aktualnymi przepisami prawnymi, zbiorniki paliw montowane w samochodach w Polsce muszą spełniać kilka wymogów:
– nie mogą być umieszczone w kabinie kierowcy lub w pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób,
– muszą być tak umieszczone, aby w razie uszkodzenia paliwo nie ściekało na elementy układu wydechowego,
– nie mogą mieć wlewu paliwa w kabinie kierowcy, pomieszczeniu przeznaczonym do przewozu osób, komorze silnikowej lub bagażniku,
– muszą być odporne na korozję,
– muszą być umieszczone w taki sposób, aby były możliwie dobrze zabezpieczone przed skutkami uderzenia czołowego lub uderzenia w tył pojazdu, a w ich pobliżu nie powinno być żadnych wystających części,
– muszą spełniać wymagania odporności na ogień według Regulaminu Nr 34 EKG ONZ.

Montaż zbiorników LPG

Zbiorniki LPG najczęściej montuje się we wnęce koła zapasowego (zbiorniki typu toroidalnego) oraz w bagażniku (zbiornik typu walcowego). Wraz z dodatkowym zbiornikiem paliwa potrzebny jest też dodatkowy wlew paliwa, najczęściej montowany jest pod klapką wlewu benzyny lub na tylnym zderzaku. Dodatkowo zbiornik musi być tak zamontowany, aby istniała możliwość odczytu danych znajdujących się na jego tabliczce znamionowej oraz sprawdzenie na wskaźniku ilości gazu znajdującego się w zbiorniku.
Istotne jest aby zbiornik gazu był zamontowany nie bliżej niż 10 cm od układu wydechowego. W przypadku braku możliwości takiego montażu stosuje się odpowiednią osłonę termiczną – materiał izolacyjny o określonej grubości w miejscu, gdzie ta odległość nie jest zachowana.

Zbiornik musi być także zamontowany w taki sposób, aby jego odległość od jezdni wynosiła co najmniej 20 cm w przypadku gdy nie jest chroniony dolną częścią pojazdu położoną poniżej zbiornika.

Kolejnym bardzo ważnym zagadnieniem jest mocowanie zbiornika do karoserii. Zbiornik musi być tak zamontowany, aby spełniał warunki wytrzymałości wzdłużnej (20-krotność przyspieszenia ziemskiego przy uderzenie z przodu lub z tyłu) i poprzecznej (8-krotność przyspieszenia ziemskiego przy uderzeniu bocznym).
Zbiorniki cylindryczne montowane są za pomocą stelaży, które również muszą spełniać powyższe warunki wytrzymałości. Najczęściej są one dostarczane przez producenta instalacji gazowej, więc mamy gwarancje spełnienia powyższych warunków. Przy montażu stelaża należy zwrócić uwagę na dobór odpowiednich śrub oraz podkładek – nie należy stosować śrub mniejszych niż M10, użyte podkładki powinny mieć większą średnicę zewnętrzną oraz być grubsze niż standardowo stosowane, gdy łączymy stelaż z blachą karoserii.
Zbiorniki toroidalne mają przewidziany sposób i miejsce ich montażu. Tego typu zbiorniki najczęściej są sprzedawne w zestawie zawierającym odpowiednie mocowania. Montażysta takiego zbiornika musi zwrócić uwagę jedynie na połączenia śrubowe (materiał z jakiego wykonane są śruby oraz rodzaje gwintów).

Izolacja pod zbiornik LPG Izolacja pod zbiornik LPG
Tak my wykonujemy izolację pod zbiornik LPG

Podczas montażu zbiornika należy także pamiętać, aby został on oddzielony od elementów mocowania oraz od części pojazdu elastyczną przekładką nie absorbującą wilgoci, aby zapobiec tworzeniu ognisk korozji w miejsach styku zbiornika z karoserią. W przypadku zbiorników cylindrycznych, stelaże oferowane przez producentów są pokryte warstwą materiału spełniającą to wymaganie i ze stelażem dostarczane są paski gumowe, które są zakładane na krawędziach ramki stelaża. W przypadku zbiorników toroidalnych, montażyści muszą sami zadbać o izolację, ponieważ producenci zbiorników nie dostarczają odpowiednich przekładek do swoich zbiorników.

Podsumowując podczas montażu zbiornika gazu należy zwrócić szczególną uwagę na miejsce jego montażu, jego mocowanie oraz izolację. Należy także pamiętać, aby montaż zawsze był zgodny z aktualnymi przepisami.

Categories:

Comments

  1. Admix pisze:

    Poj**** prawo ze taka butla tylko 10 lat jedziesz na legalizację płacisz 250zl i znowu ci dają na 10 lat ta swoją stara a butle w domu zjedzone przez rdzę mogą być Non stop napełniane i stoją w różnych warunkach i nikt się nie czepia .Bic w dupe najlepiej kierowców bo na nich jest największa forsa

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *